moreshare.com

MORE SHARE.COM

Saturday, October 1, 2011

Islam is the way best of life



Ada seorang islam nii berjalan di hadapan sebuah kedai yg dimiliki oleh seorang pengukir patung berhala..maka terjadilah dialog antara mereka..




islam:salam sejahtera wahai sahabat..apa yang kamu sedang buat tuu..

pengukir:salam sejahtera.Oh,aku sedang mengukir patung tuhan kamilah..

islam:patung tuhan kamu...hurmm...semua patung ini kamu yg ukirkan?

pengukir:yalah..kenapa??

islam:bolehkah aku bertanyakan kepada kamu beberapa soalan??

pengukir:boleh..apa salahnya..

islam:adakah kamu percaya bahawa semua isi alam ini telah diciptakan oleh tuhan?

pengukir:tentulah..kita semua telah dicpptakan oleh tuhan kita..

islam:adakah kamu percaya tuhan itu sempurna?

pengukir:kalau tuhan tidak sempurna bagaimana mungkin dy dpat menciptakan kita..

islam:jadi kalau tuhan itu sempurna mengapa ia masih diukir,dibentuk..sedangkan ia sempurna..?

pengukir:err.....(terpaku seketika)

islam:(sambil melihat ke arah hidangan dihadapan patung berhala)..apakah tujuan kamu meletakkan hidangan dihadapan tuhan kamu itu?

pengukir:oh, makanan itu untuk hidangan tuhan kami.!

islam:hidangan..hurmm..kalau tuhan kamu itu sempurna mengapa mesti sediakan hidangan untuknya sedangkan ia memberi hidangan itu kepada kamu?

pengukir:....(terdiam seketika)...

islam:tuhan kamu ada berapa?

pengukir:kami ada banyak tuhan..seperti tuhan matahari,tuhan tanah,dan banyak lagi..

islam:adakah kamu percaya tuhan melihat dan mendengar apa yg kamu kata?

pengukir:ya..saya percaya!

islam:kalau matahari itu tuhan kamu mengapa mesti dia hilang ketika malam menjelma?..

pengukir:....(terdiam)..

islam:kamu sangat mengagungkan tuhan kamu bukan?

pengukir:ya..

islam:kalau kamu kata tanah itu tuhan kamu..mengapa kamu sanggup berjalan atasnya...sedangkan pada masa yg sma kamu amat menghormati dan mengagungkannya..

pengukir:...(terkelu lidah)...

selepas 2 minit..

pengukir:bolehkah aku bertanyakan kepada kamu beberapa soalan??

islam:apa salahnya..silakan.

pengukir:dalam ajaran islam ada menyatakan manusia mempunyai roh..bolehkah kamu buktikannya?

islam:kamu boleh bayangkan gula?

pengukir:sudah tentu.

islam:gula itu rasanya manis.bolehkah kamu bayangkan bagaimana rupanya manis gula itu?

pengukir:..(terdiam seketika)...

islam:mengapa kamu terdiam?

pengukir:aku amat mengagumi kau..ajaran islam yg kau anuti berbeza benar dgn ajaran agama yg aku anuti..sebenarnya sejak kecil aku tdk tahu apa2..yg aku tahu aku sembah apa yg keluarga aku sembah..aku percaya apa yg mereka percaya..ajaran islam amat unik sekali..bolehkah kamu ajarkan ku lagi mengenai islam..

islam:alhamdulillah...!aku boleh ajarkan kau mengenai islam..kerana dalam kitab kami iaitu Alqur'an Allah berfirman..``laa ikrahafiddinn" yg bermaksud tiada larangan dalam islam..kamu juga boleh mendalaminya..semoga kamu mendapat hidayah dari Allah taala..

pengukir:hidayah..hidayah itu apa?nama orangkah?

islam:oh,hidayah itu bukan nama orang. Maksud Hidayah dari AlQur'an:
Terjemah ayat," sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti2 yg terang, maka barangsiapa yg melihat bukti2 itu (hidayah), maka bermanfa'atlah bagi dirinya.." AQ 6: 104

Akhir zaman: alQur'an itu adalah Kitab Petunjuk, zaman dahulu Hidayah datang dalam bentuk perutusan nabi-nabi.

Allah tidak menyiksa sesuatu kaum itu melainkan Hidayah itu terlebih dahulu disampaikan kepada mereka. Dalil: AQ:20:134

2. Sudah tentu. dalil: "barangsiapa yg Allah kehendaki mendapat petunjuk, Dia melapangkan dadanya untuk Islam" AQ: 6: 125

3. Berpindah dari keadaan jahil kepada taqwa itu adalah sesuatu yg sesuai dengan kehendak Hidayah. dalil:
"sesiapa yg berbuat sesuai dgn Hidayah, sesungguhnya dia berbuat untuk keselamatan dirinya. " AQ 17: 15
"Barangsiapa yg mengerjakan amal yg soleh, maka itu kebaikan untuk dirinya sendiri." AQ 41: 46
Hidayah itu bukan statik tapi dinamik, mesti dijaga dan disuburkan. Dalil: asSyams: 7-10

pengukir:oh,begitu rupanya.terima kasih wahai sahabatku..kamu telah menyedarkanku tentang islam..

islam:Allah yg telah menyedarkan kamu..aku hanyalah perantaraannya sahaja.

mereka pun bersalaman..

ya kawan2...Islam is the way best of life...


  

No comments:

Post a Comment